ته دیگ سیب زمینی

پیام های کوتاه
پیوندهای روزانه

بین تفاوت ره از کجا تا به کجاست...

سرگرم ساختن رنگ و منتقل کردنش روی بوم بودم.بیشتر از ساختن رنگ خوشم می آید تا چیز های دیگر نقاشی.یک هنرجوی دیگر نشسته بود و فیگور ها را یاد می گرفت.مربی داشت توضیح میداد:«مرد ها معمولا شانه های پهن تری دارن؛بخاطر اینکه برای انجام کار های سنگین توان کافی داشته باشن...زن ها اما لگن پهن تری دارن؛بخاطرمسئله زایمان و بچه دار شدن...دیگه تفاوت دیگه ای بینشون نیست.»دلم می خواست حرف های مربی را ضبط کنم و در صحن علنی مجلس پخش کنم.اینکه تفاوت زن و مرد را تنها در این دو مورد خلاصه کنی و بگویی تفاوت دیگری ندارند دیدی می خواهد که هر کسی ندارد.برایم جالب بود که یک مربی با تجربه نقاشی در جامعه ای که ساده ترین اصول برابری جنسیت رعایت نمی شود اینطور دو کفه ترازو را بهم نزدیک و نزدیک تر کند.بیشتر از عرفان نهفته در وجود نقاشی خوشم می آید تا پاشیدن رنگ ها روی بوم.
  • وجوج جیم

نظرات  (۳)

  • میرزا ژوزف پولیتـزِر
  • من دوستی دارم که استاد نقاشیه.
    سه ساعت کلاس رو تقسیم بندی کرده. به یه ساعت بحث های فلسفی، یک ساعت شعر خوانی مثلا حافظ و ایده گرفتن از جنبه های بصری ابیات حافظ و یک ساعت تمرین نقاشی... گاهی فقط برای گوش دادن کلاس های نقاشیه ایشون میرم و مینوشینم. 
    اما : یه ضرب المثلی هست که میگه آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است.... استاد تفاوت ظاهری زن و مردو به شما گفته اما نه آنچیز که عیان است.... نه چیزهایی که به چشم دیده میشه و همه میدونند. یه چیزی شبیه عرض شانه که خیلی از هنر آموزها توجهی بهش نداشتند. یا پهنای لگن خانمها. درسته؟ و چه زیرکانه فرموده: همین. دیگر هیچ تفاوت دیگری ندارند. که درواقع همینطور هم هست. تفاوت زن و مرد در چیست؟ سوای استخوان بندی و احساساتشان... هر دو انسانن. و هر دو به یک میزان آدمیت خرج میکنن و هار مثال دیگر. پرحرفیه بنده رو ببخشید استاد...(استاد آینده)
    پاسخ:
    خب تفاوتی که عیان نیست چیه؟اینکه یک نفر بیاد و بگه خب مرد قدرتمند تره،عاقل تره و زن ظریف تره،ضعیف تره...پس مرد میره سرکار و زن بچه داری میکنه.این درست نیست.این نقشیه که جامعه داره به مرد و زن میده نه اون چیزی که به طور ذاتی وجود داشته.در ذات زن و مرد همون انسانیتی که گفتین هست،هر دو قدرت تفکر و استدلال و خیلی چیز های دیگه رو دارن،هر دو تنفس می کنن و...چه تفاوتی ذر ذات اونها هست؟
    شما لطف دارید ولی من استاد نیستم.یک هنرجوی ساده هستم که فقط دارم درس میگیرم و دوست دارم این روند همچنان ادامه داشته باشه.
  • میرزا ژوزف پولیتـزِر
  • سلام! یعنی حرف بدی زده استاد؟
    پاسخ:
    سلام
    نه ولی شنیدن این حرف از زبون ایشون برام عجیب بود
    اونم تحت تاثیر این فضای جامعه ما
  • عکاس باشی
  • عرفان نهفته در نقاشی
    تاحالا اینجوری بهش نگاه نکرده بودم
    راستی، سلام :)
    پاسخ:
    سلام راستی:)
    خیلی زیباست.بهش نگاه کنید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی