ته دیگ سیب زمینی

پیام های کوتاه
پیوندهای روزانه

نبرد من: افسردگی

دیشب برای دوستی نوشتم: این نبرد منه. درسته.  افسردگی، اضطراب، خشم، احساس گناه، ترس. این پنج کلمه برای توضیح حال من کافی هستن. اتفاقی که باید سه سال پیش می‌افتاد و با فریب دادن خودم اون رو چند سال به تعویق انداختم.فریب چی بود؟ فکر می‌کردم اگه دبیرستان بگذره درست میشه، اگه 18 سالم بشه درست میشه، اگه کنکور بدم،  اگه برم دانشگاه، اگه آدم‌های جدیدی رو ببینم... خب مثل اینه که به بیمار سرطانی استامینوفن بدید. برای دو ساعت ممکنه دردش رو از یاد ببره؛ اما این بیماری رو درمان نمی‌کنه؛ فقط بیماریت بدتر میشه و بعد از مدت کوتاهی درد با قدرت بیشتری برمی‌گرده. 

تصمیم گرفتم درد رو به تعویق نندازم. چون دیگه جایی برای تعویق نداشت. در نهایت همه چیز ایستادم. هم دبیرستان گذشته هم کنکور هم 18 سالگی و هم آدم های جدیدی رو دیدم؛ حتی اتفاقات بهتری هم افتادن. اما من خوب نیستم. چون درد دارم و نمی‌تونم از هیچ‌کدومشون لذتی ببرم. باید با ترس مواجه بشم. افسردگی واقعا داره کار خودش رو می‌کنه. صبح‌ها نه برای شروع کردن روز جدید، که از شدت خواب‌های آزاردهنده بیدار میشم. معدم از شدت گرسنگی می‌سوزه اما هیچ اشتهایی برای فرودادن لقمه‌های غذا ندارم. بعد از چند ساعت بی‌تابی و تجربه‌ی حالات بد به خودم میام و می‌بینم بی‌حس شدم. یک بی‌حسی عمیق که حتی دردهام هم نمی‌تونن برام کاری کنن. معمولا با یه اتفاق کوچیک چیزهای ناخوشایند برام تداعی میشن. سعی می‌کنم ادامه بدم. داروها رو می‌خورم. بعد برای چند ساعت خیلی منطقی و خوشحالم. سعی می‌کنم توی همون ساعات خوب جواب پیام‌هام رو بدم یا به دوستی زنگ بزنم یا معاشرتی کنم. وسط کارهام هستم که بی‌دلیل مضطرب میشم. دلشوره و حس بد تمرکزم رو ازم می‌گیره. تا غروب ادامه داره و شب معمولا شامی نمی‌خورم و به‌جاش یه گوشه می‌خوابم. تا ساعت 12 شب کابوس‌ها و افکار منفی ادامه داره. بیدار میشم، مسواک میزنم. دوباره دارو می‌خورم و میرم که خواب رسمی رو شروع کنم. تا خود صبح خواب می‌بینم. خواب‌ها رو یادداشت می‌کنم. دوباره یه روز دیگه شروع میشه...

اگه کسی کنارتونه که توی خودش فرورفته، دردش رو بیشتر نکنید. همونقدری که شما اذیت میشید، خودش هم متحمل عذابه. اگه خودتون حالات افسردگی دارید، هرچه زودتر اقدام کنید. شماره‌ی 123 اورژانس اجتماعیه و 1480 صدای مشاوره‌ی سازمان بهزیستی. احتمالا 123 خیلی زودتر بهتون جواب میده. بهشون اعتماد کنید. هم مشاوره‌ی حضوری دارن و هم تلفنی. حتی هر مشاور کد مخصصوصی داره که اینطوری می‌تونید باهاش ارتباط داشته باشید. شاید بعدا بیشتر در این باره نوشتم. مراقب خودتون و عزیزانتون باشید.

+ احساس گناهم به قدریه که حتی از سرویس بیان و این وبلاگ شرمندم که همیشه احساسات و چیزهای منفی منتشر کردم:)

  • وجوج جیم

نظرات  (۸)

چقدر پایه این نوشته خندیدم

نمیدونم دختری یا پسر یا الان چند سالته ولی میدونم این حس کوفتیو قبلا داشتم

برا همین کلی خندیدم :))))))

زندگی همین کوفتیه که میبینی

از اولش همین بوده تا اخرشم همینه که هست

میدونی زندگی مثل یه ازمون بزرگه

سه تا شرط داره برایه برنده شدن

اول سازگاریه باید بتونی خودتو با هر شرایطی وفق بدی

دوم تلاش کردنه باید تحت هر شرایطی دست از تلاش برداشتن برنداری و برایه یه زندگیه بهتر تلاش کنی

سوم باید بتونی از لحظه لحظه زندگیت لذت ببری

چون این لحظه تنها لحظه ای هست که تو کل گذشتت و ایدندت داری و توسط تو خلق شده مطمئنا اگه تو نبودی این لحظه و این شرایط بوجود نمی امد پس ازش لذت ببر و نهایت استفاده رو بکن

حتی اگه تو منجلاب  کصافتی

سعی نکن که با شرایطط مبارزه کنی که کارت تمومه و تسلیم باش و شرایط رو بپذیر و سعی کن ازش لذت ببری وگرنه به فنا میری

هرچی با زندگی بجنگی اون بیشتر باهات میجنگه

این درسایی که بهت دادمو ارزون بدست نیاوردم ولی ارزون در اختیارت گذاشتم

ازش نهایت استفاده رو بکن

به قول خارجیا گود لوک

  • عکاس باشی
  • از تو فقط یه دونه روی کره ی زمین هست

    بین چندمیلیارد آدم، تو هیچ همانندی نداری

    یکتا و یگانه‌ای

    پس مواظب خودت باش و از خودت مراقبت کن

    جاده خاکی باعث میشه زیروبندت خراب بشه، پر سروصدا بشه

    آروم آروم بیا روی آسفالت

    یهو نه‌ها، چپ میکنی

    یواش یواش

    پاسخ:
    چه تعبیر جالبی بود!
    ممنونم از شما و محبتتون. تمام تلاشم رو می‌کنم تا برگردم به مسیر اصلی
  • شاهزاده شب
  • منم دقیقا همسن تو بودم

    تجربه ش کردم...

    الانم گاهی اگه حواسم نباشه برمیگرده

    پاسخ:
    اینکه برای کسی مثل شما اتفاق افتاده برام قابل تامله. خوشحالم که ازش گذر کردین. پس حتما من هم می‌تونم 

    درود.

    "معمولا با یه اتفاق کوچیک چیزهای ناخوشایند برام تداعی میشن".

    منم اینطوری هستم. یا کسی یه حرفی بزنه که زیاد مهم نباشه من دلگیر میشم و هی خودخوری میکنم. بیشتر شب ها حالم بد میشه و هر شب هم برای خودم آرزوی مرگ میکنم. به این نتیجه رسیدم (سالهاست به این نتیجه رسیدم) که مرگ برای کسی مثل من بهترین هدیه هستش ولی غیر قابل دسترسِ.

    تلاشم برای مردن بی فایده بود.

    ولی خُب امیدوارم شما با تلاش و کوشش بتونید بر مشکلاتی که دارید و بر افسردگی پیروز بشید. منم افسردگی دارم و سالهاست دارو مصرف میکنم و میفهمم چی میگید.

    پاسخ:
    ممنونم از پیامتون.  گاهی همین‌که بدونیم تنها نیستیم و افراد دیگه‌ای هم مشکلاتی مثل ما دارن، خیلی از فشار روانی کم میشه. 
    چیزی که متوجه شدم اینه که افسردگی رایج‌ترین بیماری روحی قرن‌ معاصره‌. انگار به یک راه‌حل بنیادی نیازه تا کنترل بشه. دارودرمانی کافی نیست و باید روان‌درمانی رو هم کنارش دنبال کنیم تا نتیجه بگیریم. آرزوی شادی و سلامتی می‌کنم براتون.
  • یاسمن مجیدی
  • راستش من هم تصور می کردم فشار روحی ای که ازش حرف می زدی مقطعیه. ولی حالا با این پست فهمیدم این طور نبوده. اما همین که اقدام کردی و خواستی جلوش رو بگیری خیلی خوبه.

    پاسخ:
    انقدر سخت بود پذیرفتنش برای خودم که حاضر نبودم به کسی بگم.
  • پیمان ‌‌
  • امیدوارم تو این مبارزه پیروز در بیای. هنوز سال‌های زیادی از دهه 20 مونده و کلی ماجرا جوانانه در انتظاره.

    پاسخ:
    تلاشم رو می‌کنم چون هدفم ادامه دادن مسیره.
  • ~ فاطیما
  • وجیهه سلام :)

    مدت هاست حالتو نپرسیدم. از این پست معلومه که خوب نیست :(

    امیدوارم همه چی خیلی بهتر بشه :) 

    مسابقه ما دوباره سبز میشویم دوچرخه رو دیدی؟ 

    یه شعر از قیصر امین پور بود توی ذهنم مونده یه مدته دارم برای هر کسی که حالش خوب نیست میخونم. میدونم هیچ اتفاقی نمیوفته اما باز به تو هم میگم  صرفا یه شعره و همین :) 

    ریشه های ما به آب 

    شاخه های ما به آفتاب نیرسد 

    ما دوباره سبز میشویم! :) 

     

    پاسخ:
    ممنونم دخترجون:))))
    معلومه که دوباره سبز میشیم. بهار تو‌راهه.
  • یاسمن مجیدی
  • 123 مشاوره تلفنی هم میده؟

    پاسخ:
    بله. اما بیشتر در موارد شدید و اورژانسی کمک میدن. 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی